CSR & Bæredygtighed

CSR

CSR (Corporate Social Responsibility) er et engelsk begreb, man bruger, når man snakker om en virksomheds sociale og miljømæssige ansvar i typisk det lokale samfund. Virksomhederne er naturligvis pålagt at leve op til nogle standarter, hvad socialt og miljømæssigt ansvar angår, og CSR er således det ekstra en virksomhed foretager sig ud over det. En slags filantropisk handling. Det er efterhånden en selvfølge, at f.eks. store sportsklubber har en tydelig CSR-profil. Her vil jeg nævne Vejle Boldklub, der fra efteråret 2016 – påske 2017 kører projektet ”I job via sportens netværk” – et samarbejde mellem Vejle Boldklub og Jobcenter Vejle der ønsker at hjælpe jobsøgende med at komme i arbejde ved hjælp af Vejle Boldklubs erhvervsnetværk. En anden klub der længe har gjort meget på det sociale område i lokalsamfundet er Brøndby IF. Men hvorfor gør klubberne dette arbejde? Er det ren filantropi, eller skaber det også værdi for klubberne? Der er ingen tvivl om, at en tydelig CSR-profil styrker klubbens image og omdømme. Det kan måske også være med til at tiltrække sponsorere med fokus på ansvarlighed, eller åbne op for nye forretningsmuligheder. Der er selvfølgelig også den mulighed, at klubberne arbejder med CSR, fordi de oprigtigt føler et ansvar for omverdenen og gør noget ved sagen af udelukkende uegennyttige motiver.

En anden virksomhed, der har en tydelig CSR-profil er energiselskabet OK. Som et kundeejet energiselskab har OK i mange år støttet lokalsporten hovedsageligt igennem benzinkortaftaler, men også med sponsorater og udlodninger af præmier til klubber udenfor OKs aftaler. Dette er især kommet børnene i lokalforeningerne til gode.

Bæredygtighed

Bæredygtighed er et område der hele tiden kommer større og større fokus på. Bæredygtighed bruges i dag næsten kun i sammenhæng med miljø -og klimadebatten, og her handler det om at skabe et samfund, hvor vi belaster vores miljø, vores jord, så lidt som muligt og helst overhovedet ikke, så der også er en chance for, at vi er tilstede på jorden om 100 år. Det handler om, at vi skal være miljø -og klimabevidste. Selvom det er et område der oprindeligt hørte venstrefløjen til at råbe højt om, så findes der vel ikke en virksomhed med respekt for sig selv, der i dag ikke på en eller anden måde arbejder med bæredygtighed. Virksomhederne skal da også leve op til krav fra regeringens side på området, for at leve op til landets klimamål, og man kan f.eks. ikke længere bare dumpe giftigt affald i klitterne i Nordjylland. Men ligesom med CSR, kan det at have en tydelig bæredygtig profil også være en god forretning.

En virksomhed der gør meget ud af arbejdet med bæredygtighed er Northside Festival. De har strenge krav til affaldssortering, økologi, genbrug, madspild og de søger konstant at blive skarpere på området. Udover at arbejdet med bæredygtighed er med til at ramme en særlig målgruppe for festivalen, så har det også en enorm signalværdi, at en kæmpe festival som Northside er med til at gå forrest i kampen for bæredygtigheden. Jeg tror, at man vil se mange events og festivaler i den nære fremtid, der vil sætte endnu større fokus på bæredygtighed, end de allerede gør.

Artikler:

CSR:

http://brondby.com/nyhed/2015/04/09/broendby-cares-ny-csr-indsats-skudt-i-gang

http://www.vejle-boldklub.dk/index.php?nyheder&newsType=1&newsId=8927

http://www.djoefbladet.dk/blad/2007/20/dengodeforretning.aspx

Bæredygtighed:

http://pioner.dk/northside-festival-gaar-mod-nye-baeredygtige-hoejder/

https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/festivalen-northside-store-events-boer-satse-paa-baeredygtighed

http://csr.dk/northside-b%C3%A6redygtighed-er-en-merv%C3%A6rdi-g%C3%A6sterne

 

Rapporter:

CSR:

http://brondby.com/upload/biffile_foo6mz8viik29hthk53k_51731.pdf

http://csr.dk/sites/default/files/CSR-rapport%20DK%20-%20Opslag.pdf

http://ipaper.ipapercms.dk/OK/Regnskab/CSR_2015/

Bæredygtighed:

http://api.northside.dk/wp-core/wp-content/uploads/2016/01/NS15_B%C3%86REDYGTIGHEDSRAPPORT_ny.pdf

http://sloanreview.mit.edu/projects/investing-for-a-sustainable-future/?utm_medium=referral&utm_source=BCG&utm_campaign=susrpt16

http://worldperfect.dk/wp-content/uploads/2016/02/Trendanalyse_090216_Worldperfect.pdf

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s